Litt handling og Helsingborg

Jeg har kjøpt plater for å feste på støttebena, slik at vi ikke skal behøve å legge ut planker hver gang. Jeg er ikke fornøyd med «festepinnen» som skal trees gjennom hulla i plata og bøylen på støttebenet. Derfor tar vi en tur til Jula i Hyllinge. Der finner jeg bolter som er 10 x 140 mm og skiver og låsemuttere. Det er et ganske stort handelsområde der og vi tar en liten titt, men det er ikke noe som vi trenger og pengene brenner ikke i lomma så vi drar inn til Helsingborg.

Vi tok turen innom Fredriksdals friluftsmuseum og det kan anbefales å legge turen innom der om du tar en stopp i byen. Museene og hagene kan by på opplevelser for folk i alle aldre. Museene er bygd opp rundt 1700-talls herregården som er bygd som sommerbolig for Fredrik Wilhelm Cöster. Det finnes en fransk og en engelsk park som ble anlagt når herregården ble laget og de er begge bevart. Kjøkkenhagen er fra 1840 åra. Det finnes også bykvartal med bygårder og smug som inneholder håndtverkermusser og trykkeri. På anlegget er det også et friluftsteater. Med andre ord så er det absolutt noe for enhver smak på dette museumsområde.

En liten tur i sentrum fikk vi også med oss i det flotte været. Her er utsikten mot Danmark.

Oj, litt sent framme…

Helsingborg er valgt og vi vil bo på Råå vallar. Vi kommer litt sent fram og de som jobber i resepsjonen vil hjem, vi får en liste over ledige plasser som vi kan velge mellom og beskjed om å komme for reigistrering i morgen. Veldig behagelig for oss, og vi rusler en tur for å befare. Vi finner oss en plass like ved det ene service huset og det er veldig greit å få parkert. Plassen ligger nydelig til like ved vannet, beskyttet av den gamle vollen som ble bygd som beskyttelse mot danskene.

Her kan du lese om campingplassen. Her kan du lese om den lille forstaden Råå.

Shop until you drop

På vei sydover har vi bestemt oss for å dra innom Skandinavias største varehus, ifølge hjemmesiden til Gekås i Ullared. Siden det er en camping der tenkte vi at det gikk jo an å overnatte der også. Flott parkering for oss som har med vogn er det der også. Men etter at vi har brukt en halv time der inne er shopping nervene våre slitne nok. Har funnet noen t-shirt og litt andre klær og litt annet som vi trenger hjemme. Om man har små unger som stadig trenger klær tror jeg det er mye å spare på et slikt sted, men vi ble bare slitne vi…

Så la dette være en advarsel 🙂

Det lille slottet på skiltet

Når du reise nordover på E6 og nærmer deg Göteborg er det et skilt med velkommen til Mölndal hvor det er et bilde av et slott. Slottet er verd et besøk! Det heter Gunnebo Slott. Slottet er fra slutten av 1700 tallet og John Hall bygde det som sommerbolig. Når det ble bygd ble det ansett for være Sveriges flotteste og mest eksklusive trebygning. Og jeg må vel bare si at tatt i betraktning at dette er en kjøpmanns hytte så står det jammen respekt av den den dag i dag 🙂

Bli med guiden inne og se bl.a. kopi av parketten i Versailles og hør historien om familien i tillegg. Beklagelig vis så er det ikke lov å ta bilder inne, så jeg kan ikke vise dere hvordan det ser ut der. Hagene er også verd en titt. En av grunntankene bak anlegget er også at man skulle være selvhjulpne der så langt utenfor byen. Det var anslagsvis en dagsreise fra hjemmet til John Hall og ut til Gunnebo.

Tjenestereise med vogna

Møte i Mölndal tidlig på mandag den 18. mai. Siden det er langhelg til helga tar jeg med vogna, så kan vi starte helga utenfor Göteborg på onsdag ettermiddag. Når det finnes en campingplass som gjør at jeg slipper kø til og fra jobben der så er det jo mer bekvemt en å sitte på et hotellrom også. I vogna kan man fikse sin egen mat og ta det litt mer med ro, og rusle rundt og titte også. Blir litt mer fritid på en måte. Campingplassen jeg ligger på er KronoCamping Göteborg/Åby. Den ligger like sør for Göteborg og i mai er det stort sett folk som jobber i området som er der. Noen fastliggere finnes det også. Om jeg skal til Liseberg eller se Göteborg med familien ville jeg nok prøvd en av de andre plassene først, men om jeg tar med vogna på jobb vil jeg nok besøke denne campingen igjen. Om man skal på travbanen i Åby så er det også greit å ligge på denne campingen for tarvbanen ligger like ved.

Dette er første gang jeg er på tur alene med vogna, og det merkes at det er mer å gjøre og passe på når man bare er en. Det er ikke noe problem, men det merkes at det er greit å være to på tur.

Läckö slott

I dag besøker vi Läckö slott. Slottet har en fasinerende historie og er helt klart verd et besøk. Slottet startet som skarabiskopens befestede borg i 1298. Ved reformasjonen i 1527 tilfalt kirkens eiendommer kronen. Når Jacob Pontusson De la Gardie får slottet i 1615 blir det startet med restaurering og ombygging. Greve Magnus Gabriel De la Gardie tar litt av og bygger videre, på det meste hadde han 1000 gårder. For mer om slottet og ikke minst informasjon om Sverige og deres rolle i krigene, ta en tur til slottet og bli med på en guiedet tur. Det er vel kanskje ikke det mest spennende om man har med seg unger som ikke fasineres av historie og arkitektur 😀 .

Langhelgen går mot slutten etter en strålende campingtur.

I Arns fotspor – og litt utenfor

Frokosten er unnagjort og vi er på vei for å se oss om i området. Vi har lest bøkene om tempelridderen Arn og skal oppsøke noen av stedene som er nevnt i bøkene.

Vi legger veien rundt Kinnekulle, et platåberg som er 306 m.o.h. med vakkert landskap. I dag er det åpningen på «Vårrunden» så derfor er det en god del folk ute i det strålende været, men det oppleves ikke som trangt noe sted. I Hällekis, en liten plass med en sementfabrikk hvor de har restaurert husene i en av gatene og laget «Falkängen Hantverksby». Der er det kunstnere og håndtverkere som stiller ut saker og ting for salg. En riktig så idyllisk plass i det strålende været.

Forshems kyrka måtte få et besøk siden det i følge bøkene jo er Arn som finansierte den kirken. Etter et relativt kort kirkebesøk går turen videre og vi orker ikke stoppe ved alle plassene som er severdig. Det har både med tid til rådighet og definisjonen på severdighet… Men vi tar en stopp ved Medeltidens Värld. De hadde ikke åpnet ordentlig for sesongen enda så det lignet mest en byggeplass. De holdt på med å sette opp byggene fra film nummer 2, og det gav oss lyst til å se filmene. Jeg vil tro at det er et greit sted å besøke med unger om man er i området. Fantasien settes i gang og man kan røre seg rundt i spennende omgivelser.

Skara var et maktens sentrum i lang tid, dette kan nok i første rekke knyttes til domkirken. Denne kirken måtte vi en tur innom, og da fikk vi med oss litt av komfirmasjonen til en gjeng forhåpentligvis kjekke ungdommer. Det er fasinerende med slike kirker på flere måter. Fantastiske byggverk som måtte være utrolig utfordrende for en byggmester å få jobbe med. Hvor ikke bare reisingen av bygget men også logistikk og annet som bidro til at slike prosjekter nok var enorme. Baksiden av prakten er jo de arme folkene som finansierte det.

Etter litt mat var vi klare for en ny økt, og turen gikk videre til Varnhem kloster. Arn vokser opp i dette klosteret som har en fasinerende historie i virkeligheten også. Om ikke hele reisefølget vil gå på tur i klosterruinene kan noen også ta turen til moped og MC museet like ved. Vi rakk ikke innom, men vi får se om vi er i området en annen gang.

Underveis oppdaget vi at det er mulig å laste ned guider i MP3 format gratis fra nettet. Jeg anbefaler at man tar en tur innom http://www.guidetome.com/no/guide/sv/13/ og http://www.arnmagnusson.se/ dersom man planlegger tur i området.

Lidköping – med flott camping sjappe

Vi koser oss med frokosten, og pakker raskt sammen. Rutinen begynner å komme nå. Vi skal til Lidköping og KronoCamping. Været er bra, men det er en litt kjølig vind her helt nede ved Vänarn. Plassen ligger flott til like ved vannet, og det går greit å gå tur inn til senturm. Har man med sykkel er det et ypperlig framkomstmiddel her.

Husvagn-Svensson får besøk av oss for det er litt mere greier som vi trenger 🙂 . Oversiktlig butikk med masse utstyr og sett med norske øyne er ikke prisene gale heller.

Grillen kommer til sin rett nok en gang.